شنبه 27 آبان 1396 - 28 صفر 1439
تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391     |     کد : 11

پیمایش (Survey)

 تحقيق پيمايشي احتمالاً بهترين روش موجود براي آن دسته از پژوهندگان اجتماعي است كه علاقمند به جمع آوري داده­هاي اصلي براي توصيف جمعيت­هاي بسيار بزرگي هستند كه نمي­توان به طور مستقيم آنها را مشاهده كرد. با نمونه گيري احتمالي دقيق مي­توان گروهي از پاسخگويان را فراهم آورد كه ويژگي­هاي آنان منعكس كننده ويژگي­هاي جمعيت بزرگتر باشد، و پرسشنامه­هاي استاندارد شده دقيق داده­هايي بدست مي­دهند كه با داده­هايي كه از همه پاسخگويان بدست مي­آيند شباهت دارند. جهت مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید


تحقيق پيمايشي عام­ترين نوع تحقيقات اجتماعي است. اساس تحقیق پیمایشی مبتنی بر تعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی از جامعه تحت عنوان نمونه به کل جامعه آماری می‌باشد.

تحقيق پيمايشي روشي است براي گردآوري داده­ها كه در آنها از گروه­هاي معيني از افراد خواسته مي­شود به تعدادي پرسش مشخص (كه براي همه افراد يكسان است) پاسخ دهند. اين پاسخ­ها مجموعه اطلاعات تحقيق را تشكيل مي­دهند. در تحقیق پیمایشی اعضای جامعه آماری به پرسش‌هایی در مورد موضوع مورد مطالعه محقق، پاسخ می‌دهند. آن‌ها این كار را یا از طریق پركردن پرسشنامه‌ای كه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و یا شفاهاً از طریق مصاحبه انجام می‌دهند. به عبارت دیگر پیمایش شیوه سیستماتیک جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه رودررو، تلفنی و یا پرسشنامه خود اجرا است که از طریق پست برای اعضای جامعه آماری فرستاده می‌شود و باز می‌گردد. پرسشنامه رایج­ترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایشی است. اما ضرورتاً پیوندی بین تحقیق پیمایشی و پرسشنامه وجود ندارد و می­توان از فنون دیگری از قبیل مصاحبه عمیق و مصاحبه ساختمند، مشاهده و جز اینها هم استفاده کرد.

تحقيق پيمايشي احتمالاً بهترين روش موجود براي آن دسته از پژوهندگان اجتماعي است كه علاقمند به جمع آوري داده­هاي اصلي براي توصيف جمعيت­هاي بسيار بزرگي هستند كه نمي­توان به طور مستقيم آنها را مشاهده كرد. با نمونه گيري احتمالي دقيق مي­توان گروهي از پاسخگويان را فراهم آورد كه ويژگي­هاي آنان منعكس كننده ويژگي­هاي جمعيت بزرگتر باشد، و پرسشنامه­هاي استاندارد شده دقيق داده­هايي بدست مي­دهند كه با داده­هايي كه از همه پاسخگويان بدست مي­آيند شباهت دارند.


گردآوری داده­ها در تحقیق پیمایشی

مشخصه پیمایش مجموعه ساختمند یا منظمی از داده­هاست که ماتریس متغیر بر حسب داده­های موردی نامیده می­شود. بدین معنا که اطلاعاتی را درباره متغیرها یا خصوصیات یکسان دست کم دو مورد (Case) جمع آوری کرده و به یک ماتریس می­رسیم. به عبارت دیگر صفت یا ویژگی هر مورد را بر حسب هر متغیر گردآوری می­کنیم. مورد (Case) که واحد تحلیل خوانده می­شود می­تواند؛ فرد، شهر، کشور، سال یا عملاً هر چیزی که بتوان صفات یا ویژگی­های آن را ضبط کرد باشد. تحلیل پیمایشی مبتنی بر مقایسه موردها می­باشد.


روش­های تحلیل

پیمایش هم برای توصیف و هم برای تعلیل و تبیین بکار می­رود. یکی از وظایف تحلیل پیمایش توصیف خصوصیات مجموعه­ای از موردهاست که ماتریس متغیر بر حسب مورد این اطلاعات توصیفی را در اختیار قرار می­دهد. علاوه بر توصیف تحلیل­گر پیمایش با بررسی تفاوت موردها بر حسب پاره­ای از ویژگی­ها در پی شناخت علت پدیده­ها بر می­آید. هدف تحقیق پیمایشی این است که با مقایسه دقیق ویژگی­های مختلف موردها به استنباط علی (Causal inference) نائل آید. و در ادامه به تبیین علی (چرایی یک رابطه علی) بپردازد.



نوشته شده در   سه شنبه 1 اسفند 1391  ساعت  17:15   توسط   بابک زارع آبادی   
ویرایش شده در سه شنبه 1 مهر 1393 ساعت 11:16 توسط بابک زارع آبادی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :